Tutkimus: 95 prosenttia kuluttajista pysyy uskollisena verkkokaupalle, joka palauttaa rahat samana päivänä

29 Nov - 2018

Rahojen palauttaminen nopeasti vahvistaa asiakkaiden uskollisuutta

Tukholma, Ruotsi – 15.11.2018: Rahojen palauttaminen nopeammin voi saada 58 prosenttia kuluttajistaostamaan enemmän* ja 56 prosenttia ostamaan useammin, todetaan sähköiseen kaupankäyntiin keskittyvässä Trustlyn raportissa Rethink your refunds, perfect your payments: How to unlock customer loyalty in e-commerce. Näiden tulosten perusteella yli puolet verkkokaupan nykyisistä asiakkaista voidaan saada ostamaan enemmän nopeuttamalla rahojen takaisinmaksua.

Verkossa tekee ostoksia enemmän ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin. Siksi yrityksiin kohdistuu enemmän paineita palauttaa rahat tai hyvittää ostos. Euroopassa 69 prosenttia kuluttajista ilmoittaa joutuneensa odottamaan rahojen palauttamista vähintään neljä päivää. Yritykset voivat saada kanta-asiakkaita ja parantaa asiakastyytyväisyyttä kehittämällä rahojen palautusprosessiaan. Kuluttajista 65 prosenttia kertoo, että rahojen palauttamisen nopeus ja helppous vaikuttaa verkkokaupan valintaan. 95 prosenttia ilmoittaa, että rahojen palauttaminen samana päivänä voisi kasvattaa asiakasuskollisuutta.

Lisäksi 73 prosenttia kuluttajista kertoo kokeilevansa mielellään uusia maksutapoja, jos rahat palautetaan nopeasti. Näiden tulosten perusteella verkkokaupalla on mahdollisuus kasvaa tarjoamalla pankkitililtä maksamista, sillä verkkopankkimaksu mahdollistaa rahojen takaisinmaksun saman päivän aikana.

Trustlyn Business Marketing Manager Lassi Eronen toteaa: "Ostajat odottavat saavansa palautukset heti ja helposti. Vaikka ostokset saa yhä useammin palauttaa maksutta, palautusten maksaminen ei ole kehittynyt yhtä nopeasti. Palautusten maksaminen nopeasti vaikuttaa ostajan saamaan kokemukseen voimakkaasti. Monet yritykset eivät kiinnitä tähän riittävästi huomiota, koska niissä luullaan, että maksuton palauttaminen riittää. Siksi yritysten on aika ottaa käyttöön maksamisvaihtoehto, joka mahdollistaa myös rahojen palauttamisen samana päivänä. Trustlyn ainutlaatuinen palautustoiminto mahdollistaa tämän helposti ja tehokkaasti. Kuluttajat toivovat uusia innovatiivisia maksamismenetelmiä, joten odotamme asiakasmäärämme kasvavan voimakkaasti."

Markkinoiden dynaamisuuden ja kuluttajien asenteiden vuoksi pankkitililtä maksaminen on keskeinen keino parantaa verkkokaupan tarjoamia kokemuksia. Euroopassa se on jo nyt yksi nopeimmin yleistyvistä maksamismenetelmistä. Uusi teknologia mahdollistaa sen, että kuluttajat maksavat turvallisesti pankkitileiltään.

Muita raportin aiheita:

• Maksutavan valinnan vaikutus ostopäätöksiin
  • Suosituin maksamisvaihtoehto verkkokaupoissa
  • Kuinka moni kuluttajista on opetellut luottokortin ja verkkopankin tunnukset ulkoa

Lataa raportti: Rethink your refunds, perfect your payments: How to unlock customer loyalty in e-commerce täältä.

LOPPUMenetelmä: Trustly haastatteli 1 700 aktiivista kuluttajaa kesä-heinäkuussa 2018. Tutkimus tehtiin yhdeksässä EU-maassa: Virossa, Tanskassa, Suomessa, Saksassa, Alankomaissa, Puolassa, Espanjassa, Ruotsissa ja Iso-Britanniassa.

*Vastaajilta kysyttiin, käyttäisivätkö he enemmän rahaa verkossa, jos rahat palautettaisiin nykyistä nopeammin

Tietoa Trustlysta

Vuonna 2008 perustettu Trustly Group AB on ruotsalainen rahoitusteknologiayritys, joka tekee verkkopankkimaksamisen nopeaksi, helpoksi ja turvalliseksi. Tämä yritys tarjoaa kansainvälisiä maksupalveluja kuluttajien pankkitileiltä ja -tileille yli 3 000 pankissa 29 markkina-alueella Euroopassa toimien maksujenvälittäjänä yritysten ja kuluttajien välillä verkkokaupassa, matkailualalla, pelaamisessa ja rahoituspalveluissa. Vuosina 2017 ja 2018 Financial Times otti Trustlyn FT1000-listalleen yhtenä Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä. London Stock Exchange valitsi Trustlyn yhdeksi Euroopan mielenkiintoisimmista ja nopeimmin kasvavista yrityksistä.

Trustlylla on 240 työntekijää ja pääkonttori Tukholmassa Ruotsissa sekä aluekonttorit Suomessa, Espanjassa, Maltalla, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Trustlyllä on PSD2-direktiivin mukainen maksulaitostoimilupa, joten se on oikeutettu tarjoamaan esimerkiksi maksupalveluita. Ruotsin Finanssivalvonta on antanut Trustlylle toimiluvan ja valvoo sitä. Lisätietoja on osoitteessa www.trustly.com

Yhteystiedot lehdistölle