Trustly utnevner Oscar Berglund som ny administrerende direktør

06 Sep - 2016

Trustly utnevner Oscar Berglund som ny administrerende direktør

STOCKHOLM, Sverige, 6. september 2016 - I dag kunngjør Trustly utnevnelsen av Oscar Berglund som administrerende direktør. Berglund vil ta overordnet ansvar for å lede selskapet og gjennomføre selskapets vekststrategi.

Berglund ble med i Trustly i 2013 som økonomisjef (CFO), og ble utnevnt til viseadministrerende direktør i 2014. Hans forhold til selskapet startet i 2010 da han ble medlem i Trustlys styre. Berglund startet sin karriere hos Goldman Sachs hvor han tilbragte nesten fem år i Investment Banking-avdelingen og Financing Group med base i London og Moskva. Fra 2007 til 2012 var han porteføljesjef hos Alpcot Capital Management hvor han var med i teamet som utviklet og lanserte Europas første aktivt forvaltede egenkapitals-ETF. Berglund har en MSc i Bedriftsledelse og økonomi fra Stockholms handelshøyskole.

I løpet av det siste året har Trustly gjennomført en vellykket ekspansjon i hele Europa, og leverer i dag nettbaserte inn- og -utbetalinger i banker i 29 land. Selskapet behandler for øyeblikket betalingsvolumer på over 3,5 milliarder Euro per år, har kontorer i fem europeiske land og ekspanderer i flere bransjer. Noen selskap som nylig har begynt å tilby Trustlys nettbaserte bankbetalingsmetoder til sine kunder, er de nordiske bankene Avanza Bank og Nordnet, i tillegg til PayPal i seks nye europeiske markeder.

Trustlys medgrunnlegger og nåværende administrerende direktør, Carl Wilsson, vil gå over i en ny rolle som visepresident for forretningsutvikling, hvor han vil fokusere på strategisk produktutvikling og styrket implementering av komplekse handelsløsninger. Han vil fortsatt være styremedlem i selskapet.

Oscar Berglund kommenterte følgende om denne utnevnelsen: "Jeg er stolt over å ha fått ansvar for å lede Trustly. Vi er i starten på reisen vår, og jeg ser frem til det videre samarbeidet med resten av teamet om å betjene kundene våre med Trustlys unike betalingsløsninger. Det gleder meg at Trustly fortsatt vil få glede av Carls ekspertise og erfaring når vi nå, sammen med resten av kollegene våre, skal drive selskapet fremover."

Carl Wilsson sa: "Jeg har nå samarbeidet tett med Oscar i over seks år, og nå som Trustly vokser, mener jeg dette er riktig tidspunkt for å overlate ansvaret for den daglige driften av selskapet til ham. Min ambisjon har vært å bygge organisasjonen som trengs for å sikre selskapet god vekst på den videre reisen. Vi har et supert team, og i min nye rolle vil jeg få mulighet til å fokusere 100 % på det jeg er mest opptatt av: å utvikle produktene våre og sikre at vi implementerer best mulig løsninger for forhandlerne våre."

Styreformann Andreas Bernstrøm sa: "Vi tror Carls ønske om å gå inn i en mer fokusert, vekstorientert rolle vil gi selskapet enda mer glede av hans kjerneekspertise, og vi er svært glad over at Oscar har påtatt seg å bli Trustlys nye administrerende direktør. Oscar har i mange år vært en sentral bidragsyter til selskapets utvikling, og hans 13 år med erfaring fra finansbransjen vil hjelpe ham med å gjennomføre strategien vår på en slagkraftig og effektiv måte."

Trustly Group AB som ble grunnlagt i 2008, er et svensk finansteknologiselskap som leverer raske, enkle og sikre nettbaserte betalinger, rett fra bankkontoer. Selskapets B2B-betalinsløsninger tiltrekker globale forhandlere i fire hovedsegmenter: e-handel, finanstjenester, gaming og reise. FinTechCity London spår at selskapet blir av de europeiske selskapene som vil revolusjonere sektoren for finansielle tjenester. I 2015 ble Trustly utpekt som et Gazelle Company av avisen Dagens Industri.

Trustly har 130 ansatte, tilbyr tjenester i 29 land og knytter sammen over 150 banker i Europa. Trustly er en autorisert svensk betalingsinstitusjon under tilsyn av den svenske Finansinspektionen, og er lisensiert for å levere betalingstjenester innenfor EU/EEA. Les mer på www.trustly.com.