Nordic Capital kjøper majoriteten av Trustly fra Bridgepoint og andre aksjeeiere.

14 Mar - 2018

Den europeiske leverandøren av online betalingstjenester, Trustly, meldte i dag at de vil bli kjøpt opp av Nordic Capital Fund IX ("Nordic Capital"). Nordic Capital vil støtte Trustly i deres ambisjoner om å bli den ledende globale leverandøren av online bankbetalingstjenester.

Trustlys største aksjonær Bridgepoint Development Capital vil selge hele sin eierandel i Trustly, men ledelsen, grunnleggere og investeringsselskapet Alfvén & Didrikson vil forbli betydelige aksjonærer i selskapet.

Nordic Capital er en av Europas største investorer i private equity og har en førsteklasses betalingspraksis. Deres erfaring innen sektoren inkluderer omforming av betalingsplattformen Bambora til en global markedsleder for betalingstjenester samt den vellykkede investeringen i Point, et betalingsterminal- og programvareselskap.

Oscar Berglund, administrerende direktør i Trustly, sa: "Skiftet mot onlinebaserte betalingsløsninger er bare i barndommen enda, og vi gleder oss til å fortsette å innovere og gjennomføre innovasjonene for å gjøre det lettere, tryggere og raskere for både forbrukere og selgere å foreta betalinger online. Vi er meget glade for å bli partnere med Nordic Capital, og deres støtte vil være av stor verdi etter hvert som vi vokser med andre handlebransjer, produkter og geografiske områder. Jeg vil også takke Bridgepoint Development Capital for deres eksepsjonelle bidrag de siste tre årene.”

Fredrik Näslund, partner, rådgiver for Nordic Capital fondene sa: "Direkte bankbetalinger er fremtidens betalinger, og Trustly leder denne overgangen. Denne investeringen er på linje med kjernen i Nordic Capitals betalingsinvesteringsstrategi, og etter å ha fulgt selskapet i mange år har vi fått en sterk tro på virksomheten, og vi er imponert over hva grunnleggerne og ledelsen har bygget opp de siste 10 årene. Nordic Capital ser Trustly som en meget strategisk betalingsplattform med unike muligheter. Vi har til hensikt å støtte ledelsen og grunnleggerne på reisen for å bli den globale konto-til-konto-infrastrukturspilleren ved å sørge for kapital og erfaring fra våre tidligere vellykkede investeringer innen betalingstjenester.”

Johan Dahlfors, partner i Bridgepoint Development Capital, sa: "Det har vært en ære å jobbe med et så talentfullt og motivert team for å utvikle den ledende europeiske spilleren for e-betalinger ved online banking. Fremskrittene som er oppnådd av teamet under vårt eierskap har vært enestående, der Trustly har utvidet sitt fotavtrykk over hele Europa, investert i forretningsinfrastruktur og -team samt i sin proprietære teknologiplattform. Vi er overbevist om at Trustly er svært godt posisjonert for å fortsette sin sterke vekstrate i et strukturelt voksende marked i langsiktig medvind for sanntidsbetalte konto-til-konto betalinger.”

Citi har vært eksklusiv finansiell rådgiver for aksjonærene i Trustly. Trustlys forhold til Citi omfatter også transaksjonsbanking, hvor Citi er en av Trustlys kjerne-bankpartnere.

Tony McLaughlin, administrerende direktør, Global Payments hos Citi sa: "Trustly er i forkant for å endre betalingsverdenen. Vi er glade for å være deres bankpartner og støtte deres internasjonale ekspansjon."

Transaksjonen er underlagt vanlig godkjenning fra myndighetene og godkjenning fra det svenske Finanstilsynet. Partene har avtalt å ikke avsløre noen økonomiske detaljer.

Trustly Group AB er et svensk fintech selskap, etablert i 2008, som tilbyr rask, enkel og trygg online betaling direkte fra bankkonto. Selskapets B2B-betalinsløsninger tiltrekker globale forhandlere i fire hovedsegmenter: e-handel, finanstjenester, gaming og reise. FinTechCity London spår at selskapet blir av de europeiske selskapene som vil revolusjonere sektoren for finansielle tjenester. I 2015 og 2016 ble Trustly utpekt som et Gazelle Company av avisen Dagens Industri.

Trustly har 150 ansatte, tilbyr tjenester i 29 land og knytter sammen over 170 banker i Europa. Trustly er en svensk betalingsinstitusjon under tilsyn av det svenske finanstilsynet og med konsesjon til å tilby betalingstjenester i EU/EØS-området. Les mer på www.trustly.com