Femton gröna på 33-listans event

15 Apr - 2015

Femton gröna på 33-listans event

Igår var vi 15 glada medarbetare från Trustly som deltog på Affärsvärldens och Ny Tekniks årliga prisutdelning ”33-listan” på Münchenbryggeriet. Listan “Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag” sammanställs gemensamt av redaktionerna på tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden. Bland de företag som varit med tidigare hittar vi bland annat digniteter som Spotify, Tictail, iZettle och Mojang (japp, det som skapade Minecraft). Vi på Trustly känner oss oerhört ödmjuka att få nämnas i samma sammanhang som dessa.

Med våra gröna huvtröjor med Trustlytryck kändes det som att vi verkligen syntes i folkmängden. Redan under förminglet förnams det att det var förväntan i luften. Det var extra roligt att så många kom fram och var intresserade av att höra om oss och vad vår produkt kan göra för deras affärer. Vi hade massor av intressanta diskussioner med de andra vinnarna mellan tuggorna på de supergoda warps som dukats fram.

Bredden av företag på 33-listan är det som verkligen gör denna tävling extra rolig. Eftersom man måste ha en innovation för att överhuvudtaget vara tilltänkt som nominering så kan det vara alla möjliga företag som vinner. Allt från system som håller koll på var flygplan befinner sig (Flightradar 24), musiktjänster som förenklar hanteringen av rättigheter till låtar (Epidemic Sound) eller ett varför inte ett högteknologiskt skrov som är så tunt och blankt att alger och annat inte kan bita sig fast i det (Swedish steel yachts). Vissa av bolagen har även ett riktigt viktigt syfte, som Gynius som är en produkt som kan kan rädda många kvinnoliv, särskilt i fattiga länder, med sitt lilla billiga kolposkop för att upptäcka livmoderhalscancer.

Otroligt inspirerande att se en sån spännvidd i de vinnande bidragen som de två redaktionerna har vaskat fram från nästan 300 anmälda bolagen.
En gemensam faktor är också att alla företagen har som vision att förändra spelreglerna i sina respektive branscher, något som är en ledstjärna även för oss på Trustly. Vi tror att vi kommer bli ledande på bankbetalningar för e-handel i europa. Detta gör alla till spännande utmanare med internationell potential om man inte redan etablerat sig utomlands.
Detta var sista året vi hade chansen att bli nominerade och vinnare på listan och vi är därför extra glada att vi fick priset i år.