Blocket Bostad lanserar ny trygg bokningstjänst för uthyrning av semesterboende med Trustly

07 May - 2015

Idag lanserar Blocket Bostad ”Boka nu” – en efterlängtad tjänst som möjliggör att hyresgäster och hyresvärdar kan både hantera bokningar och betalningar av semesterboende på ett tryggt sätt, direkt på Blocket.

Som ett led i Blockets kundsäkerhetsarbete lanseras nu den nya bokningstjänsten Boka Nu i samarbete med betalningsföretaget Trustly. Tjänsten innebär att Trustly tar emot och reserverar hyran från hyresgästen, bokningskalendern i annonsen uppdateras automatiskt, och slutligen betalas hyran ut till hyresvärden efter att hyresgästen kommit på plats i semesterboendet.

Varje år bokas och betalas hyror för semesterboende flera månader innan uthyrningen sker. Betalningen sker ofta direkt till ett anonymt bankkonto med alla de risker det kan innebära för hyresgästen.

Den nya tjänsten löser båda partnerns behov av säkerhet eftersom pengarna finns reserverade hos en trygg tredje part. Hyresgästen har möjlighet att göra en anmälan inom det första dygnet efter tillträdesdatum om boendet verkligen inte lever upp till det som hyresvärden förmedlat.

- Det här är en efterfrågad funktion från våra användare och vi är glada att kunna lansera den inför påsklov och semestertider när trycket på Blocket Bostad är som högst, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.

- Vi är mycket nöjda med att bidra med ännu en betalningslösning som ökar tryggheten för Blockets användare, säger Catrine Rhenberg, Affärsområdeschef marknadsplatser på Trustly.

Så här fungerar Boka nu

• 1.Den som vill hyra ett semesterboende bokar önskvärd vecka genom att klicka på knappen Boka nu.
  • 2.Här fyller man i en bokningsförfrågan med kontaktuppgifter samt genomför en betalning av hela hyresavgiften via Trustly direkt från sin internetbank.
  • 3.Pengarna reserveras hos Trustly som i sin tur meddelar hyresvärden per mejl att bokningen är genomförd. Hyresvärden har sedan 72 timmar på sig att acceptera bokningen. Pengarna finns hos Trustly och betalas ut till hyresvärdens bankkonto 36 timmar efter tillträdesdagen.

För mer information vänligen kontakta:

Stefan Backlund, Marknads- och kommunikationschef, Trustly stefan.backlund@trustly.com

Linnéa Aguero, pressansvarig Blocket Bostad, 0725 – 03 32 31, linnea.aguero@blocket.se

Trustly Group utvecklar säkra, enkla och kostnadseffektiva bankbetalningstjänster på internet och i mobila enheter. Trustlys lösningar attraherar globala kunder inom tre segment: begagnathandel, e-handel och online-spel. Är 2015 utsett av Fintech City London till ett av de 50 europeiska företag som förutspås förändra framtiden för finansiella tjänster . Är 2015 utsett till ett av Sveriges hetaste teknikbolag av tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik. Trustly har 70 anställda och huvudkontor i Stockholm. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen. Läs mer på www.trustly.com

Läs mer på trustly.com