Insättningar i realtid resultat av nytt samarbete mellan Trustly och Avanza

26 May - 2016

Insättningar i realtid resultat av nytt samarbete mellan Trustly och Avanza

Från första kvartalet kan Avanza som första svenska bank erbjuda sina över 500 000 kunder direktinsättningar från andra banker. Det nya samarbetet mellan Trustly och Avanza gör det möjligt att föra över pengar i realtid från ett konto i annan bank till Avanza. Redan nu sker närmare 20% av insättningarna hos Avanza via Trustly.

Det konventionella överföringssystemet mellan banker tillåter endast överföringar ett par gånger varje vardag. Trustlys betalningsmotor gör att överföringar mellan bankkonton från andra banker nu sker väsentligt snabbare, samtidigt som gränssnittet mot användarna är både enkelt och säkert.

-Vi vet att kunderna vill göra en insättning omedelbart och inte behöva vänta i timmar, i värsta fall dagar, på att få över pengarna till sitt konto. Samarbetet har blivit en succé för oss. Tack vare Trustly förs nu pengarna över på sekunder, även kvällar och helger när det vanliga banksystemet är stängt för överföringar, säger Martin Tivéus, VD på Avanza.

Hittills har samarbetet resulterat i att tiden för att utföra en insättning har minskat från 14 000 till 10 sekunder. Två månader efter lanseringen står direktinsättningarna för närmare 20 procent av alla insättningar. Totalt sett handlar det om drygt 115 000 genomförda direktinsättningar till ett värde av 2 miljarder kronor.

- Avanza är en innovativ bank som sätter kundernas upplevelse i centrum. Vår produkt för banköverföringar i realtid möter Avanzas behov och deras kunders krav på ett snabbt och smidigt utförande, säger Carl Wilsson, VD på Trustly.

Samarbetet inleddes i december 2015 med målet att kunna erbjuda kunderna direktinsättningar från både mobila och desktop plattformar. I december 2015 lanserades online direktinsättningar och i aprilutökades tjänsten till mobilen och Avanzas app.

- Vi är mycket glada och nöjda med samarbetet. Det är en fantastisk möjlighet att ytterligare befästa vår position inom det viktiga affärsområdet finansiella tjänster där vi har en produkt som är unik på marknaden, säger Carl Wilsson.

Tjänsten stödjer insättningar till Avanza från Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank och Danske Bank. Inloggning och signeringen stöder de vanligaste autentiseringsmetoderna, inklusive Mobilt Bank ID.

För ytterligare information kontakta:
Kristin Andersson, Communications manager
+46 70 585 78 18, kristin.andersson@trustly.com

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Företaget har förutspåtts vara ett av de europeiska företag som kommer att revolutionera den finansiella tjänstesektorn av FinTechCity London. 2015 utsågs Trustly till ett Gasellföretag av Dagens Industri.

Trustly har 105 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 100 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.