Trustlys nettoomsättning ökade 2015 med 85% till 187 miljoner kronor

05 Jul - 2016

Trustlys nettoomsättning ökade 2015 med 85% till 187 miljoner kronor

Trustly hanterade 14 miljoner betalningar till ett totalt värde av 15.9 miljarder under 2015 jämfört med 7.8 miljarder kronor 2014.

Trustly, ett svenskt FinTech bolag som erbjuder tjänster för realtidsbetalningar och överföringar, direkt från bankkontot, har under 2015 ökat sin nettoomsättning med 85%, till totalt 187,4 miljoner kronor. Under året har Trustly hanterat 14 miljoner transaktioner till ett totalt värde av 15,9 miljarder kronor jämfört med 7,8 miljarder kronor 2014.

- Den ökade transaktionsvolymen och omsättningstillväxten är ett bevis på att våra produkter håller hög kvalitet och att det finns en stor efterfrågan på realtidsbetalningar direkt från bankkontot. Idag förväntar man sig att det ska gå snabbt och smidigt att genomföra en betalning på nätet eller via mobilen. Vår lösning är den länk som har saknats i kedjan mellan bank och e-handlare, säger Carl Wilsson, medgrundare och VD för Trustly.

Trustlys kärnprodukt stödjer betalningar och överföringar i realtid till och från konsumentens bankkonto. I e-handlarens kassa, kan konsumenten välja att betala med Trustly vilket möjliggör en omedelbar betalning, direkt från bankkontot tvärs över Europas landsgränser. Konsumenten kan betala direkt från sin mobil, platta eller dator med samma höga säkerhet som i sin vanliga nätbank, samtidigt som det går snabbt och smidigt att genomföra – även på kvällar och helger när det konventionella överföringssystemet är stängt.

- Det har manifesterats i partnerskapet med Avanza Bank, säger Carl Wilsson. Genom vårt samarbete är det nu möjligt att föra över pengar i realtid från ett konto i annan bank till Avanza, också på kvällar och helger. Redan nu sker närmare 20% av insättningarna hos Avanza via Trustly.

- Vi vill leverera den bästa betalningsmetoden, för både handlare och konsumenter. Vi är stolta över att sedan oktober 2015 ha den bästa geografiska täckningen för bankbetalningar i Europa. Nyligen öppnade vi också ett kontor i London, ett beslut som ligger helt i linje med vår strategi och som vi står fast vid oavsett resultatet av Storbritanniens folkomröstning. Storbritannien är en viktig marknad som har stor kommersiell potential för oss och vi ser fram emot utöka vår affär här, fortsätter Carl Wilsson.

Bland Trustlys partners finns företag som Avanza, PayPal, Transferwise och Worldpay. Trustly är verksamt inom e-handel, finansiella tjänster, spel, marknadsplatser och resor.

Milstolpar 2015/2016:

• Etablerar kontor i London, Storbritannien
  • Expanderar till 21 nya europeiska marknader och finns därmed totalt I 29 länder
  • Fördubblar antalet medarbetare från 65 till 130
  • Blir partner med marknadsledande iDEAL i Nederländerna
  • Andreas Bernström, grundare och VD för Sinch, anlitas som styrelseordförande
  • Johan Nord rekryteras som Chief Commercial Officer från Société Général
  • Jonas Palmquist rekryteras som Chief Financial Officer från Scope Capital
  • Josef Darmark rekryteras som Head of Product från H&M
  • Förutspås vara ett av 50 bolag som kan revolutionera den finansiella tjänstesektorn av FinTechCity London
  • Ett av Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag enligt Ny Teknik och Veckans Affärer
  • Utnämns till DI Gasell, ett av Sveriges snabbast växande bolag

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-handel, finansiella tjänster, resor and spel. Företaget har förutspåtts vara ett av de europeiska företag som kommer att revolutionera den finansiella tjänstesektorn av FinTechCity London. 2015 utsågs Trustly till ett Gasellföretag av Dagens Industri.

Trustly har 130 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 100 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.