Oscar Berglund utsedd till ny vd på Trustly

06 Sep - 2016

Oscar Berglund utsedd till ny vd på Trustly

STOCKHOLM, Sverige, 6 september 2016 — Trustly har idag utsett Oscar Berglund till ny verkställande direktör och han tar därmed över ansvaret för att leda företaget och genomföra dess tillväxtstrategi.

Oscar har varit styrelsemedlem i Trustly sedan 2010 och 2013 påbörjade han sin anställning som finanschef. 2014 utsågs han till vice vd. Oscar började sin karriär på Goldman Sachs där han i fem år arbetade inom investeringsbanks- och finansieringsavdelningarna i London och Moskva. Under 2007–2012 arbetade han som portföljförvaltare på Alpcot Capital Management där han var en del av det team som utvecklade och lanserade Europas första aktivt förvaltade börshandlade aktiefond (ETF). Oscar är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Det senaste året har Trustly expanderat framgångsrikt i Europa och idag erbjuder bolaget sina betalningslösningar i 29 länder. Totalt hanterar företaget betalningar till ett värde på över 3,5 miljarder euro årligen. Trustly har kontor i fem europeiska länder och expanderar för närvarande inom ett flertal branscher. Bland de företag som nyligen börjat erbjuda Trustlys betalningstjänst till sina kunder finns Avanza Bank och Nordnet, liksom PayPal på sex nya europeiska marknader.

Trustlys nuvarande vd och en av företagets grundare, Carl Wilsson, tar sig an en ny roll som Vice President Business Development, där han kommer att fokusera på strategisk produktutveckling och att driva implementeringen av komplexa e-handelslösningar. Han fortsätter även som styrelseledamot i bolaget.

“Jag är stolt över att ha fått ansvaret att leda Trustly. Vår resa har bara börjat och jag ser verkligen fram emot att få fortsätta arbeta med alla i teamet och att utveckla och erbjuda Trustlys unika betalningslösningar till våra kunder, säger Oscar Berglund. “Jag är också väldigt glad för att Trustly även fortsättningsvis kommer att få dra nytta av Carls expertis och erfarenhet när vi, tillsammans med alla våra kollegor, tar vårt företag in i framtiden.”, fortsätter han.

”Jag har haft ett nära samarbete med Oscar i mer än sex år och nu är rätt tidpunkt att lämna över ansvaret för den dagliga verksamheten till honom. Min ambition har varit att bygga upp en organisation som kan facilitera och genomföra vår fortsatta expansion. Vi är ett fantastiskt team här på Trustly och i min nya roll kommer jag att fokusera helt och hållet på det som jag brinner mest för – att vidareutveckla vår produktportfölj och se till att vi implementerar de bästa möjliga lösningarna för våra handlare.” säger Carl Wilsson.

“Carls önskan om att övergå till en mer fokuserad och tillväxtorienterad roll innebär att vi kan dra maximal nytta av hans huvudsakliga expertis. Vi är mycket glada över att Oscar har tackat ja till att ta över som VD. Oscar har under flera år spelat en nyckelroll i företagets utveckling och hans tretton år långa erfarenhet från den internationella finansbranschen kommer att vara till stor nytta för att genomföra vår strategi," säger Andreas Bernström, Trustlys styrelseordförande.

Trustly Group utvecklar snabba, enkla och säkra betaltjänster, direkt från bankkontot, på internet och för mobila enheter. Trustlys lösningar attraherar globala företagskunder inom finansiella tjänster, e-handel, resor och online-spel.

Företaget har förutspåtts vara ett av de europeiska företag som kommer att revolutionera den finansiella tjänstesektorn av FinTechCity London. 2015 utsågs Trustly till ett Gasellföretag av Dagens Industri.

Trustly har över 130 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 100 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES.

Läs mer på trustly.com.