Nu får barn veckopengen till sitt bankkonto – appen Veckopengen & Trustly bakom den unika tjänsten

16 Feb - 2017

STOCKHOLM, 16 februari 2017-- Nu kan Sveriges barn få sin vecko- eller månadspeng digitalt och automatiskt utbetald i rätt tid med rätt summa. Det är appen Veckopengen som med hjälp av FinTech-företaget Trustly lanserar en ny betaltjänst som gör det modernt, enkelt och roligt för Sveriges familjer att hantera barnens ekonomi.

Den nya tjänsten innebär att föräldrar kan föra över pengar automatiskt till barnens bankkonton, direkt i Veckopengens app. Med hjälp av Trustly kan Veckopengen koppla samman bankkonton för barn och föräldrar oberoende av vilken bank de använder. Att hitta ett sätt att överföra pengar mellan familjens bankkonton har länge varit eftertraktat. De undersökningar som Veckopengen har gjort visar att över 50% av användarna vill kunna överföra vecko- eller månadspengarna direkt till barnens bankkonton.

– Vi är fantastiskt glada över att kunna lansera den här nya tjänsten för automatiska överföringar av vecko- och månadspengarna. I dagens digitala samhälle försöker vi skapa nya sätt för barn att hantera sina pengar och detta är den första av flera betaltjänsten som vi kommer erbjuda, säger Philip Haglund, VD på Veckopengen.

– Antalet barn med egna bankkonton ökar utan att deras digitala upplevelse egentligen har förbättrats. Nu finns Veckopengen, ett komplement till nuvarande banktjänster, som dessutom är gratis att använda. Samarbetet med Trustly gör att bankbetalningen sker snabbt, enkelt och säkert. Det blir väldigt smidigt för våra användare att registrera sina överföringar utan att behöva lämna vår plattform, fortsätter Philip Haglund.

– Samarbetet mellan Veckopengen och Trustly förflyttar spargrisen till nutiden, säger Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly. Det känns bra att bidra till ett praktiskt verktyg som gör det lättare och roligare för barn att lära sig hantera pengar.

Trustly erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman 190 banker i Europa. Veckopengen kommer lansera betaltjänsten för familjer i Sverige och senare utöka erbjudandet till flera europeiska marknader.

Så här fungerar den nya tjänsten
Föräldern registrerar sitt och barnets bankkonto direkt i Veckopengens app och legitimerar sig med bankdosa eller Mobilt Bank ID. När de båda kontona är registrerade aktiveras autogiro från förälderns konto så att den summa som barnet ska ha i vecko- eller månadspeng automatiskt överförs på den dag som har angivits i appen.

Här hittar du appen
Veckopengen – För barn och föräldrar finns tillgänglig på App Store och Google Play och är gratis att ladda ned.

Om Veckopengen
Veckopengen arbetar för att samhället på ett bättre sätt ska kunna hjälpa barn att köpa, spara och hantera sina egna pengar. Med den nya funktionen för banköverföringar hoppas Veckopengen kunna bidra till att allt fler barn får sin vecko- och månadspeng och en ökad förståelse för digitala pengar. Appen är prisbelönad som ”Bästa app alla kategorier” av Apple och har idag över 170 000 användare i Norden.

Caj Westlund, CMO Veckopengen, 0735070241
caj.westlund@gimitheapp.com

Kristin Andersson, Communications manager Trustly, 0705857818
kristin.andersson@trustly.com

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. Företaget har förutspåtts vara ett av de europeiska företag som kommer att revolutionera den finansiella tjänstesektorn av FinTechCity London. 2015 och 2016 utsågs Trustly till ett Gasellföretag av Dagens Industri.

Trustly har 150 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 190 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.