Flywire och Trustly i nytt samarbete utökar möjligheterna för gränsöverskridande betalningar i Europa

19 Oct - 2017

London och Stockholm,19 oktober, 2017 – Flywire, en leverantör av internationella in- och utbetalningar, och FinTech-bolaget Trustly har ingått ett nytt samarbete för att integrera Trustlys metod för europeiska direktbanksbetalningar i Flywires plattform som riktar sig till företag, studenter och patienter som vill göra gränsöverskridande betalningar.

Genom att integrera Trustly kan Flywires företagskunder erbjuda sina internationella slutanvändare ett snabbt och enkelt sätt att betala direkt från sitt lokala bankkonto samtidigt som administrationen av in- och utbetalningar effektiviseras väsentligt. Tjänsten kommer att vara tillgänglig i 29 europeiska länder per omgående.

Enligt uppgifter från Datamonitor använder 93% av Europas medborgare bankkontot som den främsta finansiella källan. Med hjälp av nya digitala metoder för ID-kontroller har bankkontots relevans ökat på den europeiska marknaden, både när det gäller inhemska och internationella betalningar. Handlare och tjänsteleverantörer vill å sin sida kunna erbjuda metoder som möter upp sina kunders olika betalningsvanor.

Flywire gör det möjligt för företag, universitet och utbildningsinstitutioner samt hälso- och sjukvård att erbjuda sina kunder internationella betalningar som är anpassade efter deras specifika behov, land, valuta och bransch. Trustly erbjuder direkta online betalningar till och från konsumenters bankkonton och knyter samman företag och konsumenter genom ett nätverk av över 3 000 banker i Europa. Tillsammans kommer de båda företagen fortsätta att förenkla internationella betalningar efter kundernas önskemål.

–Vi är väldigt glada över samarbetet med Flywire som är en ledande innovatör inom sitt område. Via Flywires plattform kommer kunder till företag, akademiska institutioner och för hälso- och sjukvård att kunna betala på ett enkelt, säkert och bekvämt sätt. Den digitalt medvetna europeiska konsumenten kommer att uppskatta möjligheten att använda Trustlys direktbanksbetalningar, säger Oscar Berglund, vd på Trustly.

–Vi letar hela tiden efter nya sätt att ta bort komplexitet och kostnader från processen för internationella betalningar och via vår plattform kan konsumenter använda det betalsätt som de föredrar, säger Mike Massaro, vd på Flywire och fortsätter; Trustly är en mycket populär och dokumenterat säker betalmetod som hjälper våra företagskunder att möta konsumenternas förväntningar – och som dessutom utökar deras affärsmöjligheter.

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000.

Trustly har 170 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.