Nu lanseras Donationsplattformen i Sverige, först i sitt slag underlättar den insamlingar till välgörenhet

16 Nov - 2017

Stockholm, 16 November 2017 - I ett nytt samarbete mellan fintech-bolagen Trustly och Snowfire lanseras nu Donationsplattformen – en unik plattform som digitaliserar och underlättar insamling till välgörenhet.
För första gången i Sverige kan nu alla som vill donera till ett 90 000-konto helt fritt välja det betalsätt som de föredrar för att skänka pengar. Genom Trustly Digitalt Autogiro kan man bli månadsgivare direkt – utan att lämna plattformen. Givaren ger sitt medgivande till en återkommande betalning genom att legitimera sig med Mobilt BankID eller bankdosa; därefter dras pengar från bankkontot enligt det intervall som önskats. Hela processen går på under minuten. Man kan donera via mobil eller dator och utöver Trustly Digitalt Autogiro kan man också välja att betala med Swish, kort eller faktura.
Tack vare Donationsplattformen får hjälporganisationer en övergripande plattform som samlar alla givare (både donationer och månadsgivare) på ett och samma ställe oavsett vilket betalningsalternativ som givaren har valt. Ditte Hammarström, en av grundarna av Snowfire som tagit initiativ till att bygga plattformen säger:
– Våra beräkningar visar att en hjälporganisation kan spara mellan 1 och 2 miljoner kronor per år bara i minskad administrationstid. Detta är pengar som istället kan gå direkt till de behövande.
Först ut att använda plattformen är Barndiabetesfonden som under höstens pågående kampanj förväntas samla in flera miljoner kronor till forskning och stöd för barn som har diabetes typ 1.
– Vi har den modernaste och snyggaste landningssidan i "vår bransch" med den absolut snabbaste och smidigaste betalningslösningen, säger Bertil Perttu, Kanslichef och verksamhetsansvarig på Barndiabetesfonden.
Hjälporganisationer kan nu visuellt följa utvecklingen av antalet donationer i realtid samtidigt som tjänsten gör handhavandet enklare när det gäller att justera information om månadsgivare. Uppföljning underlättas också genom att Donationsplattformen skickar ut automatiska bokföringsunderlag till företagsgivare - oavsett betalmetod.
– Donationsplattformen skapar konkret nytta och värde för hjälporganisationer och från Trustlys sida är vi stolta att genom vår teknik kunna bidra till detta viktiga arbete. Dessutom så tar vi ett stort kliv för att digitalisera och göra välgörenhetsbranschen mobil med Trustly Digitalt Autogiro, säger Stefan Backlund, marknads- och kommunikationschef på Trustly.
Läs mer om Donationsplattformen.
Så fungerar det; Besök Barndiabetesfondens insamling för barn med diabetes typ 1

Om DonationsplattformenDonationsplattformen är skapad av Snowfire AB. Plattformen hanterar återkommande betalningar för den nya prenumerationsekonomin. Snowfire AB har sedan 2012 levererat spetskompetens och lösningar för att korta ned ledtider, minska administration och öka konverteringar på webben med design & psykologi som ledstjärnor. Snowfires kreativa tekniklösningar attraherar globala bolag inom event, e-commerce och design. Snowfires VD, Emil Sundberg, blev 2013 utsedd till framtidens innovatör i Stockholm.
Om BarndiabetesfondenBarndiabetesfondens ändamål är att stödja forskning som syftar till att förebygga, bota och lindra diabetes bland barn och ungdomar. Barndiabetesfonden har 90-konto och står under tillsyn av Svensk Insamlingskontroll och Länsstyrelsen, samt är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd.
Typ 1 diabetes - eller barndiabetes som det också har kallats eftersom den ofta bryter ut i unga år - är idag en diagnos som innebär en dom på livstid. Vetenskapen vet inte varför sjukdomen bryter ut, hur dess utveckling ska kunna hejdas, och inte heller hur den ska botas.
Stiftelsen Barndiabetesfonden bildades 1989 för att stödja forskningen kring diabetes hos barn och unga i Sverige. Idag delar stiftelsen ut cirka 10 miljoner kronor om året till forskningen, men det är bara en droppe i havet.

För ytterligare information:
Kristin Andersson +46 (0) 70 585 78 18, kristin.andersson@trustly.comStefan Backlund+46 (0) 70 862 84 89, stefan.backlund@trustly.comDitte Hammarström+46 (0) 73 040 22 22, ditte@snowfire.net

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 170 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications