Rapport: Trenden att svenskar vänder sig till utländska webbutiker är fortsatt stark - Kina, Storbritannien, USA, Tyskland och Danmark är folkets favoritländer

29 Nov - 2017

Tillväxten för e-handeln i Sverige är fortsatt stark och en ny gränsöverskridande undersökning från Trustly, i samarbete med undersökningsbolaget NEPA, konstaterar att 89% av svenskarna handlat något online under de senaste 12 månaderna och 71% av dessa handlar varor eller tjänster online på månatlig basis. Storbritannien är det land i vilket konsumenter handlar mest frekvent online och Tyskland kommer tätt därefter.

Svenska företag möter hård konkurrens från utländska webbutiker. 55% av respondenterna har angett att de handlat från ett annat land än Sverige de senaste 12 månaderna. De har främst handlat från Kina (41%), Storbritannien (30%), USA (26%), Tyskland (23%) och Danmark (9%).

”Den gränsöverskridande e-handeln är fortsatt stark i Sverige och Europa. Vi ser detta i första hand då trycket på att kunna erbjuda snabba, enkla och säkra onlinebetalningar direkt från bankkontot är stort. Konsumenter vill kunna handla även från utländska webbutiker utan att behöva oroa sig för betalningssätten”, säger Oscar Berglund, VD Trustly.

Respondenterna angav även att det fanns en rad incitament som skulle kunna få dem att handla mer på internationella hemsidor, såsom om ens föredragna betalningssätt erbjuds och om online banking erbjuds som betalningssätt.

”Det är glädjande att se att svenskarnas mest använda betalningssätt på nätet är onlinebetalningar från bankkontot och vi från Trustlys sida är stolta över att kunna möjliggöra detta genom vår plattform”, säger Berglund.

‘The State of Online Shopping’

Undersökningen har genomförts i samverkan med Nepa, ett ledande researchbolag och Facebooks första partner av detta slag utanför USA. Undersökningen genomfördes i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Italien, Spanien, Sverige och Finland. Antalet respondenter per marknad var 1000 mellan 18 och 66 år.

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000.

Trustly har 170 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications