airBaltic i nytt samarbete med Trustly

31 Jan - 2018

airBaltic i nytt samarbete med Trustly

Stockholm, 31 januari, 2017 – Trustly har inlett ett nytt partnerskap med airBaltic, Lettlands största flygbolag.

Det nya samarbetet innebär att airBaltic’s kunder kommer att kunna köpa biljetter och tjänster online direkt från bankkontot med säkra digitala ID-kontroller som stöds av kundens bank och möjliggörs med Trustlys betaltjänst.

Trustlys gränsöverskridande direktbanksbetalningar kommer att finnas tillgängliga för airBaltics kunder i Storbritannien, Sverige, Tyskland, Estland och Polen. Under första halvåret 2018 kommer ytterligare sex marknader att kunna dra nytta av betalningsmetoden.

Trustly erbjuder ett snabbt, enkelt och säkert sätt att betala online som minskar risken för att kunderna avbryter påbörjade köp och reducerar risken för bedrägerier. Genom att samla alla banköverföringar hos Trustly kan airBaltic koncentrera sig på att attrahera nya kunder på nya marknader samtidigt som man centraliserar rapportering och avstämning av transaktioner.

Jouni Oksanen, SVP E-handel, försäljning och marknadsföring på airBaltic, säger: "Genom att erbjuda flera betalningsmetoder tar vi inte bara bort hinder för köp och kan öka vår försäljning, det är framför allt ett sätt att förbättra vår service gentemot kunderna. Nu får de möjlighet att själva välja den betalningsmetod som passar deras individuella behov bäst. Vårt främsta fokus är att ge kunderna den bästa och smidigaste upplevelsen i alla digitala kanaler när de köper en resa genom airBaltic ."

Mike Parkinson, Director of Travel på Trustly, säger: "Vi är glada över att kunna erbjuda airBaltics kunder en beprövad, säker och enkelt betalningsmetod som kan användas på såväl deras hemmamarknad som i resten av Europa. I en tid då de flesta konsumenter själva söker och jämför resor och priser online, är det helt avgörande att webbplatser för resor och online-återförsäljare kan erbjuda säkra betalningsmetoder som utgår från kundernas preferenser. Kan man inte leva upp till detta riskerar man att kunderna väljer att handla resorna hos någon annan."

Om TrustlyTrustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 180 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Om airBalticairBaltic är ett av världens mest punktliga flygbolag. Bolaget flyger till över 60 destinationer från Riga till såväl Europa som Mellanöstern och Oberoende staters samvälde (CIS). Bolaget börsnoterades 1995 och huvudägaren är lettiska staten som äger 80,05% av aktierna medan Lars Thuesen, genom Aircraft Leasing 1 SIA, äger ca 20%. Flottan består av 30 flygplan, 7 Bombardier CS300, 11 Boeing 737 och 12 Bombardier Q400 Next Gen. airBaltic har vunnit flertalet internationella utmärkelser, bland annat för innovativ service och framsteg när det gäller att omforma sin verksamhet. 2012 rankade Airlinetrends airBaltic som topp 10 i världen för sina innovationer. År 2014 och 2015 utsågs bolaget till det mest punktliga i hela världen.

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications