Trustly i nytt partnerskap med München-baserade optile förenklar företags internationella expansion

08 Mar - 2018

Fintechföretaget Trustly har inlett ett nytt samarbete med München-baserade optile som erbjuder en betalplattform för global e-handel. Genom att integrera Trustlys metod för direktbanksbetalningar i sin plattform ger optile företagskunder tillgång till enkla, snabba och säkra in- och utbetalningar, direkt till och från konsumenternas bankkonton. Trustly vidgar sin räckvidd genom samarbetet med optile och kan erbjuda sin betalmetod till fler företag och användare.

Att kunna genomföra betalningar snabbt, enkelt och utan avbrott blir allt viktigare för e-handel och konsumenter. Optiles betalplattform erbjuder olika betalmetoder på global nivå och genom ett sömlöst “single global payment interface”, kan e-handlare snabbt få tillgång till de betalmetoder och leverantörer som är populärast på respektive marknad samtidigt som de kan vara flexibla och kontinuerligt förbättra sin betalningsmix.

Trustly å sin sida, gör det möjligt för e-handlare att ta emot och utföra direktbanksbetalningar över hela Europa. Samarbetet med optile ligger i linje med Trustlys strategi att erbjuda internationella e-handelsföretag en betalmetod som är enkel att använda, kostnadseffektiv och optimerad efter lokala förväntningar och behov. Eftersom överföringarna sker direkt från konsumenternas bankkonton, får e-handlarna omedelbar tillgång till pengarna vilket innebär minskade risker vid återbetalningar på grund av kortbedrägerier. Till skillnad från andra alternativ för bankbetalningar, innebär Trustlys metod också en förenklad administration och hantering av återköp.

Direktbanksbetalningar ökar i popularitet över hela Europa, där 93% av befolkningen använder sitt bankkonto som sin primära finansiella källa. I takt med utvecklingen av nya digitala metoder för identifiering får det traditionella bankkontot förnyad relevans, och handeln söker vägar tillgodose alla sina kunders olika vanor att betala på.

“Vi är väldigt glada över att samarbeta med ett så framåtlutat betalningsföretag som optile. Det är en riktigt bra match där vi delar en gemensam tro på att gränsöverskridande betalningar ska vara snabba, enkla och säkra för både handlare och konsumenter, säger Adam Bowman, direktör för Partner Sales på Trustly. "Optile kan erbjuda online-återförsäljare precis rätt betalningsmix till konsumenterna oavsett vilken lokal marknad de väljer att verka på. Det är ett tillvägagångssätt som fullt ut stödjer Trustlys vision om framtidens betalningar" fortsätter Bowman.

“Vi är nöjda som nu kan ge våra kunder möjlighet att integrera Trustlys betalmetod som i snabbt takt vinner nya användare över hela Europa, de driver bevisligen kommersiell framgång och ökad konvertering för sina kunder, säger Manuel Sandhofer, VP Sales och Partner på optile. “Vi tror att kombinationen av Trustlys styrka när det gäller direktbanksbetalningar och optiles

innovativa inställning kommer ge företag bättre förutsättningar att utöka sin geografiska räckvidd och förbättra sin affärspotential."

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 180 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications