För andra året i rad: Financial Times rankar Trustly som ett av Europas snabbast växande företag

17 Apr - 2018

Financial Times har för andra året i rad rankat det svenska betalningsföretaget Trustly som ett av Europas snabbast växande företagen på sin årliga lista FT 1000. Trustly placeras i den övre kvartilen, som nummer 245 totalt och är därmed det 11:e snabbast växande fintechföretaget. Ser man enbart till Sverige hamnar Trustly på en fjärdeplacering.

Urvalet till FT 1000 bygger på företagens omsättningstillväxt, antal anställda och vinst före skatt mellan år 2013 och 2016. Den fullständiga rapporten ‘FT 1000: Europe’s Fastest Growing Companies’ publiceras 30 april.

“Det känns hedrande att erkännas som ett av Europas snabbast växande företag och den tillväxt vi har sett är en konsekvens av attraktionskraften i Trustlys erbjudande. Vi ser att intresset för konto-till-konto betalningar ökar i takt med att tekniken för autentisering blir smidigare och säkrare. Trustly har bäst banktäckning på europamarknaden vilket gör att e-handlare med hjälp av Trustlys direktbanksbetalningar kan nå 400 miljoner konsumenter, och många av dem föredrar att betala direkt från bankkontot, säger Oscar Berglund, VD på Trustly.

Svenska företag representerade på FT 1000-listan:

SE ranking FT 1000 ranking Företag Bransch
1 110 Storytel Media
2 160 Apotea Läkemedel
3 183 iZettle Fintech
4 245 Trustly Fintech
5 339 Instantor Fintech
6 412 KRUT Sociala Tjänster Hälsa
7 434 Bygglet Teknik
8 446 Stillfront Group Spel
9 448 Bannerflow Annonsering
10 506 Trippus Teknik
11 528 Adtraction Marketing Advertising
12 556 Spotify Media
13 596 Slagkryssaren Aktiebolag Teknik
14 608 G5 Entertainment Spel
15 655 Solar Supply Sweden Energi
16 680 Mavera Försäkring
17 922 Skärgårdstunnan Hushållsvaror

Milstolpar uppnådda av Trustly år 2017:

• Passerade totalt 10 miljarder euro betalningar sedan starten 2008
  • Processade transaktioner till ett värde av 3,2 miljarder euro 2016, vilket motsvarar en tillväxt på 122% för året
  • Stödjer betalningar till och från mer än 3 000 banker i 29 europeiska länder
  • Öppnade ett kontor i Köln
  • Certifierad av det internationellt ackrediterade certifieringsorganet TÜV för hög standard på lagligt dataskydd och IT-säkerhet

Trustly Group AB är ett svenskt fintech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra onlinebetalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B-betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 200 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications