Trustly i samarbete med Ingenico för direktbankbetalningar

16 Oct - 2018

Trustly i samarbete med Ingenico för direktbankbetalningar

Stockholm, 16 oktober 2018 Trustly inleder ett samarbete med Ingenico, en världsledande leverantör av sömlösa betallösningar, för att möjliggöra säkra direktbankbetalningar till fler kunder i Europa.

Samarbetet innebär att Ingenico utökar sitt utbud av betalmetoder och förstärker sin position i 26 länder inom Europa, genom att implementera Trustlys betalmetod i sin betalningsplattform.

E-handlare kopplade till Ingenico kommer nu att kunna ta betalt av sina kunder med en snabb, sömlös och säker banköverföring samt få en realtidsbekräftelse när betalningen är avslutad. Dessutom innebär Trustlys unika metod för återbetalningar en förenklad administrativ process för e-handlare som minskar kostnaderna samtidigt som konsumenter får snabbare återbetalningar.

Nick Tubb, VP Commercial Affairs på Ingenico säger: ”Vårt samarbete med Trustly gör det möjlighet för de e-handlare som använder Ingenicos plattform att erbjuda konsumenter att betala direkt från bankkontot, med en säker verifieringsmetod som man redan är välbekant med och litar på. Eftersom Trustly täcker mer än 3 300 banker i Europa, innebär det att vi kraftigt förstärker vårt erbjudande till e-handeln, särskilt i de länder där direktbanksbetalningar är en betalningsmetod som de flesta föredrar, såsom i Sverige, Finland, Nederländerna, Polen och Tyskland.

Oscar Berglund, vd på Trustly, säger: ”Vi är väldigt glada över samarbetet med Ingenico. Tack vare den internationella räckvidd och höga kvalitet i deras erbjudande, får tusentals ledande e-handlare nu sömlös tillgång till Trustlys metod för direktbanksbetalningar. Med vår teknik kan Ingenicos handlare erbjuda sina konsumenter en enkel och användarvänlig betalningslösning, vilket minskar risken för vanliga fel, som att man skriver felkontouppgifter eller för över för mycket eller för lite pengar, sådant som är frustrerande för både handlare och konsumenter och dessutom riskerar att urholka handlarnas marginaler.

Enligt Trustly använder 93 procent av Europas befolkning sitt bankkonto som primär finansiell källa. Samtidigt använder nära hälften (44 procent) av dessa sin internetbank regelbundet – en siffra som ökar betydligt varje år i takt med utvecklingen och tillgången på digitala tjänster ökar. Målet med samarbetet mellan Ingenico och Trustly är att kunna erbjuda konsumenterna att betala på ett säkert och bekvämt sätt, samtidigt som man hjälper e-handlare att öka sin konvertering och skapa förutsättningar för fler återkommande kunder.

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra online betalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000.

Trustly har 166 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Om Ingenico Group

Ingenico Group (Euronext: FR0000125346 - ING) är världsledande inom sömlösa betalningar, och erbjuder smidig, pålitliga och säkra lösningar för att möjliggöra handel över alla kanaler, i butik, på nätet och i mobilen. Med världens största nätverk för betalningsacceptans levererar Ingenico Group säkra betallösningar med lokal, nationell och internationell räckvidd. Ingenico Group är den primära partnern för finansiella institutioner och återförsäljare, från små handlare till flera av världens mest kända globala varumärken. Företagets lösningar möjliggör för handlare att förenkla betalningen och leverera sitt varumärkeslöfte. Mer information finns på www.ingenico.com /twitter.com/ingenico.

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications