Effektivare betalningar med digitalt autogiro kan frigöra tusentals kronor per månad för biståndsorganisationer

05 Mar - 2019

Budget motsvarande en heltidsutbildning för en östafrikansk sjuksköterska gick tidigare förlorade varje månad för Help to Help på grund av administration av utgångna eller borttappade kort och kortuppgifter. Nu effektiviserar Help to Help biståndshjälpen, i ett samarbete med Trustly.

Stockholm, Sverige, 5 mars 2019 – Trustly, vars tjänst för direktbanksbetalningar online snabbt vuxit sig populär inom e-handeln, resebranschen, spel och finansiella tjänster, har nu inlett ett samarbete med stiftelsen Help to Help för att effektivisera administrationen av månadsbetalningarna med Trustly Digitalt Autogiro. Tjänsten digitaliserar återkommande betalningar och förenklar hanteringen av donationer från månadsgivare, något som sparar både tid och pengar – pengar som istället kan gå till de behövande.

Help to Help, arbetar för att finansiera högre utbildning. Genom utbildning kan fler unga i Östafrika komma ut i arbete och kan skapa långsiktig förändring för sig själva, sina familjer och samhällen. Genom crowdfunding jobbar Help to Help för att göra bistånd mer transparent och personligt. De har fram till nyligen fått större delen av månadsgivarnas bidrag via kortbetalningar. Men på grund av borttappade eller utgångna betalkort tvingas Help to Help lägga onödigt stora resurser på administration och så mycket som 70 procent av biståndet från månadsgivarna var omöjliga att få in i början av 2018, enligt egna beräkningar från Help to Help.

– Vi förlorade stadigt cirka 2–3 procent av givarna varje månad under tre års tid, på grund av problem med kortuppgifter. När vi startade var betalkort det enda rimliga alternativet, vi upplevde att det konventionella systemet för digitalt autogiro var alldeles för krånglig för användarna – tills vi hittade Trustly, säger Malin Cronqvist, grundare och verksamhetsansvarig för Help to Help.

Att Help to Help nu kan erbjuda sina månadsgivare att betala med Trustly, direkt från bankkontot, innebär att organisationen har kunnat spara tusentals kronor per månad.

Help to Help can now offer their monthly donors the option to pay using Trustly's recurring payments solution

– Alla som arbetar med eller bidrar till biståndsorganisationer vill att så stor del av biståndet som möjligt ska komma mottagaren till nytta. Vår teknik för direktbanksbetalningar är skapad för den digitala världen och en mycket snabb, säker och effektiv metod för betalningar online. När administrationen minimeras hamnar mer pengar där de ska. Det känns väldigt bra att Trustly kan bidra till att göra skillnad i deras viktiga arbete, säger Sara Berg, operativ chef på Trustly.

Redan har 91 procent av månadsgivarna valt att använda Trustly för sitt månadsgivande. Samarbetet visar vilken förbättringspotential det finns genom att digitalisera och automatisera hanteringen av betalningar, vilket kan vara ett enkelt sätt för biståndsorganisationer att effektivisera sin administration och se till att en ännu större del av bidragen går till faktisk hjälp.

– Hade vi fortsatt med enbart betalkort för månadsgivare hade vi haft uteblivna inkomster motsvarande minst en persons högskoleutbildning i Östafrika, varje månad. Nu ser vi till att pengarna kommer till användning istället, säger Malin Cronqvist, grundare och verksamhetsansvarig för Help to Help.

För mer information:

Kristin Andersson, Head of Communications
kristin.andersson@trustly.com+4670 585 78 18

Kristofer Persson, Communications Office
kristofer@helptohelp.se+4670 282 00 14

Trustly Group AB grundades 2008 och är ett svenskt fintech-företag som gör det snabbt, enkelt och säkert att betala online. Företaget erbjuder internationella och nationella betalningstjänster till och från konsumenters bankkonton hos över 3 300 banker på 29 europeiska marknader och binder samman företag och konsumenter inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. 2017 och 2018 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 280 anställda, huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Finland, Spanien, Malta, Tyskland och Storbritannien. Trustly är ett auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES sedan 2010. 2018 förnyades tillståndet under PSD2. Läs mer på www.trustly.com.

Om Help to Help

Insamlingsstiftelsen Help to Help arbetar huvudsakligen med att ge stipendier för högskoleutbildning till unga i Östafrika genom crowdfunding och att koppla samman med att koppla samman studenter med det lokala näringslivet. På så vis kommer fler unga ut i arbete och får en möjlighet att skapa en långsiktig förändring. Insamlingsstiftelsen Help to Help innehar 90-konto. Läs mer på www.helptohelp.se

Kristin Andersson, Head of Communications

Head of Communications