Trustly etablerar techhub i Örebro

05 Apr - 2019

Trustly etablerar techhub i Örebro

Stockholm, 5 april – Trustly som nyligen blev utsedd till Sveriges snabbast växande fintechbolag av Financial Times har etablerat sig i Örebro. Ambitionen är att starta en techhub och etablera två techteam redan i år.

Trustly som under 2014-2017 har haft en sammanlagd årlig tillväxt på 362 procent växte ytterligare i och med förvärvet av betalbolaget Entercash. I januari övergick deras befintliga kontor med fyra medarbetare på Klostergatan i Örebro till Trustly – och detta ska nu utökas.

I takt med den ökande efterfrågan på direktbanksbetalningar är det högt prioriterat att anställa fler medarbetare. Örebrokontoret blir Trustlys sjunde och kompletterar de befintliga kontoren i Stockholm, London, Sliema, Barcelona, Helsingfors och Köln.

”Örebro är en väldigt intressant region, dels för närheten till universitetet och men också för att det finns få produktbolag som arbetar med de tekniker som vi gör. Det är stor efterfrågan på utvecklare i hela Europa och vi tror på idén med att skapa förutsättningar för att växa och attrahera kompetens som finns på orter även utanför Stockholm”, säger Ulrica Falkenberg, HR-direktör på Trustly.

Trustly kommer att ha både backend- och frontend team (Java respektive React) i Örebro. Hittills har intresset för tjänsterna varit stort och just nu pågår en intensiv rekryteringsfas. En femte medarbetare är redan på väg in och målet är att man inom ett år ska vara tre gånger så många anställda och ha flyttat in i en ny, större lokal på central adress.

”Jag tror att Trustly som privatägt fintechbolag, med Europa som bas kommer vara en unik arbetsgivare i regionen. Vi hoppas kunna locka nytänkare som vill vara med att bygga nästa generations betalningar och vi har mycket intressant att tillföra på den lokala arbetsmarknaden”, säger Ulrica Falkenberg.

Om TrustlyTrustly Group AB grundades 2008 och är ett svenskt fintech-företag som gör det snabbt, enkelt och säkert att betala online. Företaget erbjuder internationella och nationella betalningstjänster till och från konsumenters bankkonton hos över 3 300 banker på 29 europeiska marknader och binder samman företag och konsumenter inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. 2017, 2018 och 2019 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 300 anställda, huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Finland, Spanien, Malta, Tyskland och Storbritannien. Trustly är ett auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES sedan 2010. 2018 förnyades tillståndet under PSD2. Läs mer på www.trustly.com.

Meredith Popolo,

Meredith Popolo