Trustly och Collector Bank i samarbete för att leverera direktbanksbetalningar till Nordiska e-handlare via Collector Checkout

22 May - 2019

Stockholm, 23 maj – Trustly inleder ett nytt samarbete med digitala nisch-banken Collector. Genom att lägga till Trustlys snabba och säkra direktbanksbetalningar i Collectors kassa, “Collector Checkout”, kan man erbjuda en sömlös och smidig betalmetod för kunderna till flera hundra medelstora och stora e-handlare över hela Norden.

Att betala direkt från bankkontot är populärt bland nordiska konsumenter. I Finland till exempel, föredrar nära 1 av 3 konsumenter att betala direkt från sin nätbank. [1] Direktbanksbetalningar är också en av de snabbast växande betalningsmetoderna inom EMEA och förväntas gå om både kredit- och kontokort i popularitet redan år 2022. [2]

Tillsammans med Trustly gör nu Collector det möjligt för sina handlare att erbjuda nordiska konsumenter en betalningsmetod som de är välbekanta med. Collector kan också ge högre betalningsnivåer samt direkta återbetalningar, en tjänst som har bevisats öka kundernas lojalitet. [3]

Mikael Anstrin, General Manager Payments på Collector säger: “Trustly matchar Collectors behov på ett utmärkt sätt då de kan leverera betalningar på alla våra befintliga marknader. Att de dessutom har ett omfattande banknätverk gör det möjligt för oss att expandera till nya marknader. Totalt sett är vi mycket nöjda över att kunna erbjuda Trustly till våra handlare.”

Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly, säger: “Vi är väldigt glada över samarbetet och att vi tillsammans med Collector kan erbjuda snabba och säkra direktbanksbetalningar till deras hundratals e-handlare. Samarbetet ligger helt i linje med Trustlys strategi att leverera den bästa, mest mångsidiga och lättanvända lösningen för bankbetalningar till såväl e-handel som andra betaltjänstleverantörer.

[1] PostNord, “E-Commerce in the Nordics,” 2018.
[2] Worldpay, “Global Payments Report,” 2018.
[3] Trustly, “Rethink your refunds, perfect your payments: How to unlock customer loyalty in eCommerce,” 2018.

Trustly Group AB grundades 2008 och är ett svenskt fintech-företag som gör det snabbt, enkelt och säkert att betala online. Företaget erbjuder internationella och nationella betalningstjänster till och från konsumenters bankkonton hos över 3 300 banker på 29 europeiska marknader och binder samman företag och konsumenter inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. 2017, 2018 och 2019 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 300 anställda, huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Finland, Spanien, Malta, Tyskland och Storbritannien. Trustly är ett auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES sedan 2010. 2018 förnyades tillståndet under PSD2. Läs mer på www.trustly.com.

Om Collector

Collector är en innovativ, digital, niche-bank som erbjuder finansiella tjänster för privat- och företagsmarknaden. Privatsidan innefattar sparkonton, privatlån, kreditkort och digitala finansprodukter som Spira, Betalkoll och Collector Bank-appen. Segmentet företag omfattar betallösningar för e-handel och butik, factoring och företagskrediter, samt fastighetskrediter till små- och medelstora företag samt inkassoverksamhet.

Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor). Stockholm, Helsingfors och Oslo. Koncernen består av moderbolaget Collector AB (publ), helägda dotterbolaget Collector Bank AB där den huvudsakliga verksamheten bedrivs, Colligent Inkasso AB och Colligent Norge AS med uppdragsverksamhet och inkasso samt Collector Ventures med investeringar i Fintech. Collector AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.collector.se

Meredith Popolo,

Meredith Popolo