Trustly ska förse Alibabas europeiska konsumenter med onlinebetalningar via Ingenico

02 Sep - 2019

Stockholm, Sverige, 2 september 2019 – Idag tillkännager direktbankbetalningstjänsten Trustly ett samarbete med Alibaba, en B2B-näthandelsplattform med över 10 miljoner kunder i 190 länder och regioner. Genom ett partnerskap med det globala betaltjänstföretaget Ingenico, kommer Trustly att erbjuda Alibabas europeiska kunder ytterligare ett betalsätt. Inledningsvis kommer Alibaba att lansera Trustlys direktbankbetalningtjänst på 16 europeiska marknader1.

Nätbaserade diretkbankbetalningar är ett av de snabbast växande betalsätten i Europa och förväntas gå om kredit- och bankkort i popularitet vid e-handelsköp 20242. Trustlys snabba, enkla och säkra direktbanksbetalningstjänst tillgodoser en växande efterfrågan från europeiska konsumenter att kunna göra betalningar direkt från sitt bankkonto, utan att behöva använda en kredittjänst. Även e-handlare drar nytta bl.a. genom av att få betalningsbekräftelsen i realtid och genom Trustlys unika återbetalningsfunktion som reducerar kostnaderna och administrationen i samband med returer.

Oscar Berglund, vd på Trustly, säger: ”Alibaba är, och kommer vara, en viktig aktör inom e-handeln framöver och vi glädjer oss åt att få leverera vår direktbankbetalningstjänst till deras europeiska kunder. Genom Ingenico kan vi hjälpa Alibaba att erbjuda en lokalt anpassad mix av betalningsalternativ, vilket är avgörande för att konvertera nya kunder och för att öka lojalitet och nöjdhet hos redan existerande kunder”.

1 Österrike, Belgien, Estland, Finland, Tyskland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien och Storbritannien

2 Ovum, “Instant Payments and the Post-PSD2 Landscape,” 2017.

Trustly Group AB grundades 2008 och är ett svenskt fintech-företag som gör det snabbt, enkelt och säkert att betala online. Företaget erbjuder internationella och nationella betalningstjänster till och från konsumenters bankkonton hos över 3 300 banker på 29 europeiska marknader och binder samman företag och konsumenter inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. 2017, 2018 och 2019 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har över 340 anställda, huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Finland, Spanien, Malta, Tyskland, Storbritannien och i Silicon Valley, USA. Trustly är ett auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES sedan 2010. 2018 förnyades tillståndet under PSD2. Läs mer på www.trustly.com.

Om Ingenico

Ingenico Group (Euronext: FR0000125346 - ING) är global ledare när det kommer sömlösa betalningstjänster. Ingenico erbjuder smarta, pålitliga och säkra lösningar för att stärka handeln i alla kanaler; i butik, online och mobilt. Med världen största betalnätverk kan Ingenico leverera säkra betallösningar med lokal, nationell och internationell räckvidd. Ingenico är en partner i världsklass för finansiella institutioner och detaljhandeln, från mindre affärsinnehavare till flera av världens mest välkända varumärken. Ingenicos lösningar tillåter affärsinnehavare att erbjuda enkla betalsätt och uppfylla sina varumärkeslöften. Läs mer på www.ingenico.com eller twitter.com/ingenico.

Meredith Popolo,

Meredith Popolo