Trustly och iPANT gör det enklare att få sina pantpengar

07 Nov - 2019

Trustly och iPANT gör det enklare att få sina pantpengar

STOCKHOLM, 7 november 2019 — Trustly och den digitala pantbetalningslösningen iPANT är glada över att presentera ett samarbete som gör det möjligt att panta tomburkar och flaskor i pantstationer där man bor – och få pengarna insatta på sitt bankkonto.

Svenskar blir allt mer positiva till att återvinna och ta hand om miljön. Faktum är att varje år återvinns runt 1,8 miljarder flaskor och burkar i pantsystemet.¹ Under 2018 återvanns ungefär 85 % av alla burkar och PET-flaskor. Sverige har målet att nå 90 %.²

Genom samarbetet mellan iPANT och Trustly blir det enklare än någonsin att återvinna och få sin pant. iPANT-användare återvinner enkelt sina flaskor och burkar i iPANT-maskinerna, som installerats i bostadsområdets miljörum, och skannar QR-koden som visas på maskinens display med sin smartphone. De får då snabbt och enkelt panten överförd till sitt bankkonto genom Trustly.

Samarbetet inleds i Sverige med planer på att etableras i övriga nordiska länder inom kort.

Saeid Rashidi, Vd för iPANT: “Många människor förstår vikten av en hållbar miljö men vet inte hur de ska hjälpa till. Vår avancerade teknik tillsammans med Trustlys smidiga betalningslösning gör det enkelt och lönsamt för folk att återvinna.”

Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly: ”Tidigare var det bara möjligt att använda Trustly digitalt. Genom samarbetet med iPANT tar vi ett kliv ut i den fysiska världen. Vi är stolta över att arbeta tillsammans med ett företag som iPANT som gör det lätt för människor att göra gott. Och det är givande att se hur vår betallösning kan användas för att förstärka positiva beteenden i samhället.”

¹ Den svenska pantrevolutionen.

² Pantstatistik, Pantamera.nu.

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom bankbetalningslösningar på nätet. Vårt konto-till-kontonätverk gör att konsumenten slipper använda betal-/kreditkort och istället kan göra snabba, enkla och säkra betalningar direkt från sitt bankkonto online. Trustly används av flera av världens ledande företag inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. För handlarna innebär Trustly ökad konvertering och mindre administration, samt lägre risk för bedrägerier och chargebacks. Tack vare vårt samarbete med över 4 000 banker, kan fler än 600 miljoner konsumenter i Europa och USA betala med Trustly.

Trustlys största ägare är riskkapitalbolagen Nordic Capital och Alfvén & Didrikson. Trustly har fler än 350 anställda och huvudkontor i Stockholm, Sverige, med flera kontor i Europa och Nord- och Sydamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn av Finansinspektionen. Läs mer på www.trustly.se.

Om iPANT (Techson Nordic AB)

Med säte i Stockholm har IT-företaget TECHSON snabbt vuxit till en internationell leverantör av komplexa plattformsbaserade system genom sina teknikpartners.

Techson tittar på varje kund individuellt och analyserar konsumentbeteenden för att kunna rådge handlare om betalningsstrategier, riskhantering och branschtrender. Läs mer på www.ipant.se.

Meredith Popolo,

Meredith Popolo